Így vitázz, hogy ne fajuljon el

Vita és veszekedés között hatalmas a különbség. A vita kulturált módja az eszmecserének, mely során két vagy több ember ütközteti a véleményét, míg a veszekedés általában öncélú, hangos, és gyakran sértegetésbe, szóbeli bántalmazásba fullad. Az viszont, hogy hagyunk-e egy vitát csúnya veszekedéssé fajulni, kizárólag rajtunk áll. Az alábbiakban összegyűjtöttünk  néhány tanácsot, amit szem előtt tartva elkerülhetitek a komolyabb veszekedéseket, és közelebb juthattok a valódi, hosszú távú megoldásokhoz az adott konfliktusra.

Vitára szükség van

Először is szögezzük le; az őszinte emberi kapcsolathoz (családi-, baráti és párkapcsolathoz egyaránt) szükség van a vitákra, hiszen az lehetetlen, hogy mindig, mindenben egyetértsünk. A vita tehát önmagában nem ördögtől való, sőt, sok esetben mélyíti is a kapcsolatokat, azonban ehhez oda kell figyelnünk egymás érzéseire, álláspontjára.

Fókuszálj a jelenre

A vitás helyzetet ne használd arra, hogy régi sérelmeket elevenítesz fel, és olyan dolgokat vagdosol a partnered fejéhez, amit már megbeszéltetek és lezártatok. Összpontosíts a jelen helyzetre és jelenlegi témára, így kisebb eséllyel mérgesedik el a konfliktus.

Légy empatikus

Attól, ha elfogadod, megérted és átérzed a másik álláspontját, még nem leszel határozatlan vagy simulékony, és nem kerülsz önellentmondásba sem. Próbáld magad a helyébe képzelni, figyelj oda arra, amit mond, és ne csak a saját nézőpontodat szajkózd. A megoldás alapja ugyanis a párbeszéd.

Fogalmazd meg az érzéseidet

Beszélj arról, hogy hogyan érzel az adott témával kapcsolatban. Egyrészt mert ezzel nemigen lhet vitázni, hiszen az érzéseink szubjektívak, másrészt így nem fogod megbántani a másikat. „Azért esett rosszul, hogy nem válaszoltál az üzenetemre, mert mellőzve éreztem magam.” Látod, ezzel nem lehet harcba szállni, míg a „Sosem válaszolsz nekem, mert egyáltalán nem érdekellek.” mondatot nagyon könnyű megcáfolni.

Ne minősítsd a partnered

Óvakodj attól, hogy jelzőket alkalmazol a másik személyére vonatkozóan, mert az egyrészt biztosan sértődéshez és visszavágáshoz vezet, másrészt nem visz közelebb a megoldáshoz. Ha mindenképpen ragaszkodsz a jelzőkhöz, akkor se őt, hanem csak a viselkedését minősítsd (nem sokkal elegánsabb, de kevésbé bántó és megsemmisítő).

Érdekel a vendéglátás?

Tekintsd meg képzéseinket, vedd fel velünk a kapcsolatot, vagy ide kattintva add le a jelentkezésed akár most!

Telefon: +36-1-4035504, +36-1-4033585, +36-1-3185064

E-mail: info@gourmand-iskola.hu

Cím: 1165 Budapest, Veres Péter út 102.